Cursus Outlook

CURSUS OUTLOOK

Door Outlook optimaal te gebruiken, geef je jezelf een flinke boost als het gaat om timemanagement. De cursus Outlook van Edit is dan ook niet slechts een training op vaardigheden, maar heeft efficiency in je dagelijkse werk als uitgangspunt!

Timemanagement in Outlook

‘Vandaag is mijn werk af’

Doel

Tijdens deze cursus leer je optimaal te werken met de mogelijkheden van Outlook en je eigen energie adequaat in te zetten!

Wij brengen je de basisprincipes bij van efficiënt omgaan met tijd. Dit in combinatie met praktische tips en trucs in Outlook. Door dit pakket effectiever in te zetten en alles te laten ‘onthouden’ krijg je overzicht en …. raakt je hoofd leeg.

Kom je nu om in je e-mail en je contactpersonen? Of heb je nog een kaartenbakje? Deze cursus geeft je genoeg handvatten om sneller en vaardiger Outlook in te zetten. Zodat je nog meer plezier in je werk hebt!

Hoe zou het zijn om lang met aandacht, geconcentreerd en zonder onderbrekingen te werken? En aan het eind van de dag je hoofd leeg te hebben? Hoe zou het voelen om controle te hebben én te houden over alle binnenkomende informatie? Niet langer het gevoel te hebben geleid te worden en daar zelfs onder te lijden? Hoe houd je je ‘postvak in’ leeg en je taken overzichtelijk? Zodat je niets vergeet, maar ook niets hoeft te onthouden?

Vraag je je dit wel eens af? Dan is deze praktische cursus met als ondertitel ‘Vandaag is mijn werk af’ de eerste stap naar een oplossing.

Timemanagement en Outlook

De theorie van timemanagement wordt afgewisseld met praktische tips en trucs voor het slimmer werken met Outlook. Tijdens de training staan laptops klaar en bootsen we de dagelijkse praktijk na met praktische oefeningen in Outlook.

Praktisch en bijzonder

‘Vandaag is mijn werk af!’ is timemanagement in zijn meest praktische vorm. Het systeem is toepasbaar op alle delen van je werk. De methode is makkelijk aan te passen aan je eigen persoonlijkheid en manier van leven.

‘Het geeft me een vertrouwd gevoel dat ik alles onder controle heb en niks vergeet. Dat werkt ook door op de mensen in mijn omgeving met wie ik werk.’

 

Resultaat van deze Outlook training

We garanderen je dat wanneer je de geleerde principes in de praktijk brengt je maar liefst 30% meer tijd ter beschikking hebt en 10% minder fouten maakt. Hoe? door gestructureerd werken en efficiënt je e-mail af te handelen. Na deze cursus Outlook ‘Vandaag is mijn werk af!’, lukt het je elke dag het werk af te maken dat ge gepland had om te doen!

Dagdeel 1

Theorie timemanagement: wat doe ik en wat moet ik doen?

  • Waarom doe ik dit nu?
  • Uitleg schema ‘urgent & belangrijk’
  • Verzamel dezelfde acties; welke voordelen geeft je dat?
  • Inventarisatie van de tijdrovers en van de hoofd- en sub-taken.

E-mail: hoe hou er ik grip op?

  • Waarom lees ik dit nu?
  • Bepaal vaste tijdstippen voor het lezen en verwerken van de mail.
  • Gebruik van mappen en regels.
  • Geluid en pop-up uitschakelen.
  • Gebruik van markeringen: zo hoef je het niet te onthouden.
  • Wat is de volgende actie? Weggooien, delegeren, plannen of direct afhandelen.
  • Voordelen inzien van ‘Regels’ gebruiken.
  • Hoe ga ik om met veel mail?

Timemanagement betekent goed doorwerken

  • Wat zijn de gevolgen van een verstoring van mijn concentratie?
  • Introduceer spreekblokken voor vragen van collega’s.
  • Hoe plan ik optimaal (bruto- netto)?
  • Aan de hand van een spel wordt erg duidelijk wat slechte en duidelijke communicatie kan betekenen.

 

Dagdeel 2

Outlook afspraken beheren, de agenda (h3)

  • Agendabeheer: voordelen van agenda’s delen.
  • Categorieën aanbrengen: welke voordelen geeft een kleurtje?
  • Deelnemers voor vergaderingen uitnodigen; plannen en controleren: hoe doe je dat effectief?

Timemanagement betekent ook duidelijke doelen stellen

  • Hoe zorg ik ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan?
  • Is /wordt het doel duidelijk?
  • Weet iedereen wat men van elkaar verwacht?
  • Aan de hand van een spel wordt erg duidelijk wat slechte en duidelijke communicatie kan betekenen.
  • Hoe communiceer ik dat en controleer ik dat?
  • Hoe bepaal ik samen met het team de juiste prioriteiten?

Outlook: taakbeheer

  • Wat zijn de voordelen van het bijhouden van een takenlijst?
  • Gebruik van de takenlijst.
  • Taken delegeren.
  • Taken efficiënt controleren.
  • Taken categoriseren of projectmappen maken.

En nu mijn werkplek en de praktijk/ Werkplekbegeleiding

  • Wat ga je toepassen en weet je nog hoe dat moet?
  • Waar loop je nog tegenaan?
  • Welke tips werken niet en waarom?

Doelgroep

Iedereen die te maken heeft met mailverkeer. Met name in Outlook. Heb jij ook een vol ‘postvak in’? Heb je moeite om te prioriteren? Dan is deze cursus iets voor jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>